Livsmedelsverksamhet - anmälan om registrering
Den här tjänsten kräver inloggningGenom den här E-tjänsten kan du anmäla registrering av livsmedelsanläggning.
Denna e-tjänst kan du som ska starta eller ta över en verksamhet använda.
Information om start av verksamheten och miljökontorets första kontroll.
Din verksamhet får starta två veckor efter att miljökontoret har fått din anmälan, om inte miljökontoret meddelar något annat. Innan verksamheten öppnar ska lokalen uppfylla lagstiftningens krav och system och rutiner för egenkontroll anpassade till verksamheten ska finnas framtagna. När verksamheten har startat kommer miljökontoret på ett kontrollbesök. Då kontrolleras att verksamheten uppfyller lagkraven. Om det uppmärksammas brister vid kontrollen så måste dessa åtgärdas. Om bristerna är allvarliga kan det leda till att miljö- och räddningsnämnden förelägger om åtgärder, begränsar verksamheten eller förbjuder hela eller delar av verksamheten.
Avgift för registrering
Miljö- och räddningsnämnden tar ut en registreringsavgift motsvarande en timmes handläggningstid.
Avgift för årlig livsmedelskontroll
Miljö- och räddningsnämnden kommer i ett separat beslut att klassa in din verksamhet och tilldela den en årlig kontrolltid baserad på kontrollbehov.
Övrigt
Om du i din verksamhet använder dricksvatten från din egen vattentäkt så kommer den också registreras och klassas in.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Syftet med behandlingen är att handlägga ärendet så snabbt och effektivt som möjligt. Vi behöver därför dina personuppgifter för att kunna hantera ditt ärende i den här e-tjänsten. Behandlingen kan också ske i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 1 år
Lagringstiden bestäms utifrån verksamhetens dokumenthanteringsplan. Om du vill veta mer om den kan du kontakta den som är ansvarig för tjänsten.
Övriga upplysningar
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringVårt dataskyddsombud övervakar att vi följer gällande lagstiftning och behandlar dina personuppgifter på ett korrekt sätt. Om du vill kontakta vårt dataskyddsombud går det bra mejla, ringa eller skicka post, via dataskyddsombud@hudiksvall.se alternativt 0650-190 00.
Om du har klagomål eller synpunkter på hur vi behandlar dina personuppgifter kan du hör av dig till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) (länkt till IMYS hemsida som öppnas i nytt fönster) på imy@imy.se eller 08-657 61 00.
Personuppgiftsansvarig
Norrhälsinglands miljö- och räddningsnämnd
miljo.raddningsnamnden@hudiksvall.se
Norrhälsinge miljökontor
miljokontoret@hudiksvall.se
0650-19332
Följande behövs för e-tjänsten
- Uppgifter om den planerade verksamheten
- Uppgifter om företaget
- e-legitimation
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Typ av registrering
- Verksamhetens/anläggningens placering
- Vad ska du göra?
- Verksamhetens storlek
- Kontaktuppgifter
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in