Byapengen - Ansökan
Den här tjänsten kräver inloggningByapengen 2023
Byapengen är ett mindre ekonomiskt stöd som man som förening har möjlighet att söka. Endast behörig firmatecknare kan skicka in ansökan.
Vem kan ansöka om byapengen?
Byalag, socken-intresse-hembygds -och bygdegårdsföreningar som bygger på demokratiska värderingar och är verksam i Hudiksvalls kommun. Har ett samhälleligt ändamål och aktivt engagerar sig i den egna byn och bygdens framtida utveckling på landsbygden.
Har man sökt och fått byapengen tidigare ska man redogöra i denna ansökan vad man använt byapengen till.
Det innebär inte med automatik att alla som söker kan få byapengen. Varje ärende avgörs var för sig.
OBS! Föreningar som är verksamma i Svågadalen kan inte söka byapengen utan får söka bidrag direkt via Svågadalsnämnden.
Vad kan man söka byapengen till?
Det man kan härleda till:
- administrativt stöd, som tex kopiering, tryck av informationsmaterial
- Digitalisering: tex tillgänglighetsgörande av sin bygds historia, utveckling av hemsida m.m.
- lokalhyra för möten såsom berättarkvällar m.m.
- Eller annat av värde som samlar, förenar människor i sin bygd (material/inköp), tex ansiktslyftning genom att måla bänkar i byn m.m.
Finns det några begränsningar i vad man kan söka stöd för?
Man kan inte söka för löpande driftskostnader som tex el, värme, vatten och avlopp etc.
Hur mycket stöd kan man söka?
Stödet man maximalt kan söka är upp till max 5000 kr.
Ansökningsperiod
Ansökningsperioden under 2023 är löpande och behandlas löpande tills avsatta medel för byapengen är förbrukade.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Syftet med behandlingen är att handlägga ärendet så snabbt och effektivt som möjligt. Vi behöver därför dina personuppgifter för att kunna hantera ditt ärende i den här e-tjänsten. Behandlingen kan också ske i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Avtal ska kunna fullgöras med den registrerade
Lagringstid
- För evigt
Lagringstiden bestäms utifrån verksamhetens dokumenthanteringsplan. Om du vill veta mer om den kan du kontakta den som är ansvarig för tjänsten.
Övriga upplysningar
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringVårt dataskyddsombud övervakar att vi följer gällande lagstiftning och behandlar dina personuppgifter på ett korrekt sätt. Om du vill kontakta vårt dataskyddsombud går det bra mejla, ringa eller skicka post, via dataskyddsombud@hudiksvall.se alternativt 0650-190 00.
Om du har klagomål eller synpunkter på hur vi behandlar dina personuppgifter kan du hör av dig till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) (länkt till IMYS hemsida som öppnas i nytt fönster) på imy@imy.se eller 08-657 61 00.
Personuppgiftsansvarig
Kommunledningsnämnden
kommun@hudiksvall.se
Stefan Barenfeld
stefan.barenfeld@hudiksvall.se