I denna e-tjänst ansöker privata assistansanordnare om ersättning hos kommunen för merkostnader vid ordinarie assistents sjukfrånvaro enligt 9 § 2 LSS.
För giltig ansökan behöver följande dokument och uppgifter medfölja:
- Fullmakt där det framgår vilka som har rätt att ta emot ersättningen och var den ska sättas in. Detta behövs bara vid första ansökan och vid förändringar.
- Ordinarie assistents timlön, semesterersättning, sociala avgifter samt kollektivavtalade avgifter i procent.
- Lönespecifikation för ordinarie assistent.
- Tidsredovisningen till försäkringskassan för både ordinarie assistent och vikarie. Signerad av assistent samt assistansanordnare.
- Sjukfrånvarorapport, som visar vilka dagar och tider som ordinarie assistent har varit sjuk och när karensdagen infallit. Signerad av assistent samt assistansanordnare.
- Vikarielista, d v s en förteckning som visar vilka dagar och tider som vikarie har tillsatts, samt vilka vikarier.
- Yrkad ersättning
- Ansökan ska vara signerad av person som står nämnd i fullmakten.