Begäran om planbesked
Tanken med ett planbesked är att sökanden ska kunna få ett snabbt och tydligt besked om det som ansökan avser är lämpligt utifrån översiktsplanen och rådande behov. Ett planbesked innebär inte att ett detaljplanearbete inleds utan enbart att förutsättningarna för ett detaljplanearbete utreds. Om planbeskedet blir positivt kan ett detaljplanearbete inledas. Kostnader för framtagande av detaljplan ingår inte i kostnaden för planbesked.
Ansök om planbesked
Om du planerar för en åtgärd som förutsätter att en detaljplan upprättas, ändras eller upphävs så ska du ansöka om planbesked. På ansökan får du svar på om byggnadsnämnden har för avsikt att börja ett planarbete eller inte.
Du kan ansöka om du:
- Äger fastigheten eller tomträtten som detaljplanen gäller
- Företräder bostadsrättsförening eller samfällighet som beslutat att ansöka om planändring
- Har fastighetsägarens godkännande
Inom fyra månader efter det att vi fått din kompletta ansökan ska du få veta om byggnadsnämnden kommer att inleda ett planläggningsarbete eller inte, genom så kallat planbesked. Får du ett positivt planbesked ger vi dig en preliminär tidplan i samband med beslutet. Det motiverade beslutet kommer med posten. Faktura kommer i separat brev. Kontakta gärna oss för rådgivning innan du ansöker. Var ute i god tid och förbered alla handlingar.
Planavtal och planarbete
Har du fått ett positivt planbesked tecknar vi ett planavtal. I avtalet står betalningsvillkor och parternas åtagande i övrigt. I planarbetet prövar vi möjligheterna att ändra planen i enlighet med din ansökan och tar fram förslag till ny detaljplan. Planarbetet börjar först efter det att du betalat fakturan för beslutet om planbesked och tecknat planavtal. Kostnader Kostnaden för planbeskedet och eventuellt planarbete beror på arbetets omfattning. Avgiften beräknas enligt plan- och bygglovskontorets taxa för planbesked och planavgift för detaljplan.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Syftet med behandlingen är att handlägga ärendet så snabbt och effektivt som möjligt. Vi behöver därför dina personuppgifter för att kunna hantera ditt ärende i den här e-tjänsten. Behandlingen kan också ske i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 1 år
Lagringstiden bestäms utifrån verksamhetens dokumenthanteringsplan. Om du vill veta mer om den kan du kontakta den som är ansvarig för tjänsten.
Övriga upplysningar
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringVårt dataskyddsombud övervakar att vi följer gällande lagstiftning och behandlar dina personuppgifter på ett korrekt sätt. Om du vill kontakta vårt dataskyddsombud går det bra mejla, ringa eller skicka post, via dataskyddsombud@hudiksvall.se alternativt 0650-190 00.
Om du har klagomål eller synpunkter på hur vi behandlar dina personuppgifter kan du hör av dig till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) (länkt till IMYS hemsida som öppnas i nytt fönster) på imy@imy.se eller 08-657 61 00.
Personuppgiftsansvarig
Byggnadsnämnden
byggnadsnamnden@hudiksvall.se
Emma Nordebo Snygg
0650-19000
Fråga om inloggning
Om du loggar in så kan vi förifylla frågor med uppgifter vi hämtar från andra system t.ex. skatteverket.
Du kan även få återkoppling om ärendets status och notifiering om handläggaren behöver mer information.
Logga in och starta e-tjänstenGå vidare utan inloggning