Ansök om samarbetssamtal
Om ni som föräldrar inte kan komma överens i frågor om vårdnad, boende, umgänge och frågor som gäller barnets försörjning, kan ni ansöka om samarbetssamtal hos Familjerätten.
Syftet med samtalen är att ni ska kunna samarbeta kring barnen och hitta bra lösningar för dem, som ni båda kan acceptera. Samarbetssamtalen är frivilliga, kostnadsfria och sker under sekretess. En förutsättning är att ni båda två är villiga att delta.
Information och regler
Samtalen leds av två familjerättssekreterare. Först träffar familjerättssekreterarna er var och en för sig. De vill ta reda på era önskemål och behov samt om det förekommit våld i relationen. Därefter görs en bedömning om samarbetssamtal är lämpligt eller ej utifrån den rådande situationen. Om det är lämpligt med gemensamma samtal så träffas alla och samtalar tillsammans. Om det finns ett tydligt syfte och är lägligt så pratar Familjerätten också med barnet.
Om ni är eniga kan samtalen avslutas med en muntlig eller skriftlig överenskommelse. Familjerättssekreterarna kan även skriva juridiskt bindande avtal om vårdnad, boende och/eller umgänge.
Så här gör du
Ni ansöker om samarbetssamtal genom att fylla i och skicka in ansökan direkt på webben. För att ett samarbetssamtal ska kunna genomföras behöver båda föräldrarna vilja delta. För att försäkra oss om det så behöver båda föräldrarna signera ansökan. Det betyder inte att båda föräldrarna håller med om beskrivningen i ärendet.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Syftet med behandlingen är att handlägga ärendet så snabbt och effektivt som möjligt. Vi behöver därför dina personuppgifter för att kunna hantera ditt ärende i den här e-tjänsten. Behandlingen kan också ske i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Vitala intressen för den registrerade ska skyddas
Lagringstid
- 1 månader
Lagringstiden bestäms utifrån verksamhetens dokumenthanteringsplan. Om du vill veta mer om den kan du kontakta den som är ansvarig för tjänsten.
Övriga upplysningar
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringVårt dataskyddsombud övervakar att vi följer gällande lagstiftning och behandlar dina personuppgifter på ett korrekt sätt. Om du vill kontakta vårt dataskyddsombud går det bra mejla, ringa eller skicka post, via dataskyddsombud@hudiksvall.se alternativt 0650-190 00.
Om du har klagomål eller synpunkter på hur vi behandlar dina personuppgifter kan du hör av dig till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) (länkt till IMYS hemsida som öppnas i nytt fönster) på imy@imy.se eller 08-657 61 00.
Personuppgiftsansvarig
Social- och omsorgsnämnden
Familjerätten
familjeratten@hudiksvall.se
0650-19 000
Fråga om inloggning
Om du loggar in så kan vi förifylla frågor med uppgifter vi hämtar från andra system t.ex. skatteverket.
Du kan även få återkoppling om ärendets status och notifiering om handläggaren behöver mer information.
Logga in och starta e-tjänstenGå vidare utan inloggning