Anmälan om utredning vid upprepad eller längre frånvaro
Den här tjänsten kräver inloggningI den här e-tjänsten anmäler skolor att en utredning av elevs upprepade eller längre frånvaro är påbörjad.
E-tjänsten vänder sig till:
- Rektorer på kommunala skolor i Hudiksvalls kommun som inlett en utredning om frånvaro
- Huvudmannen på en friskola som inlett en utredning av frånvaro av en elev folkbokförd i Hudiksvalls kommun
- Huvudmannen på en skola i annan kommun som inlett en utredning av frånvaro av en elev folkbokförd i Hudiksvalls kommun
Observera! Om du har inlett en utredning av en elev med skyddad identitet ska du inte använda e-tjänsten. Anmälan görs då via blanketter som du hittar på hudiksvall.se:
hudiksvall.se/franvaroutredning
Vad du har att vänta när du startar e-tjänsten.
- Under Steg 1 uppger du de aktuella uppgifterna första gången du registrerar ett ärende.
- Steg 2 kan du första gången gå förbi innan du sedan skickar in ärendet. Du kommer få en bekräftelse på detta.
- Efter 12 veckor följer en uppföljning. Du kommer då få ett meddelande och instruktioner för hur du ska gå till väga för att registrera uppgifterna under Steg 2: Uppföljning.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Syftet med behandlingen är att handlägga ärendet så snabbt och effektivt som möjligt. Vi behöver därför dina personuppgifter för att kunna hantera ditt ärende i den här e-tjänsten. Behandlingen kan också ske i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Den personuppgiftsansvarige ska kunna fullgöra en rättslig skyldighet
Lagringstid
- 5 år
Lagringstiden bestäms utifrån verksamhetens dokumenthanteringsplan. Om du vill veta mer om den kan du kontakta den som är ansvarig för tjänsten.
Övriga upplysningar
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringVårt dataskyddsombud övervakar att vi följer gällande lagstiftning och behandlar dina personuppgifter på ett korrekt sätt. Om du vill kontakta vårt dataskyddsombud går det bra mejla, ringa eller skicka post, via dataskyddsombud@hudiksvall.se alternativt 0650-190 00.
Om du har klagomål eller synpunkter på hur vi behandlar dina personuppgifter kan du hör av dig till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) (länkt till IMYS hemsida som öppnas i nytt fönster) på imy@imy.se eller 08-657 61 00.
Personuppgiftsansvarig
Lärandenämnden
larande@hudiksvall.se
Lärkontoret
larande@hudiksvall.se
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Anmälan om utredning vid upprepad eller längre frånvaro
- Uppföljning
- Förhandsgranska